dinsdag 20 oktober 2015

Samenvatting advies platform 2023


Betreft het toekomstige onderwijs op de basisschool en het voortgezet onderwijs
Opdracht voor platform 2023
Breng de drie hoofddoelen
Kennisoverdracht
Persoonlijke ontwikkeling
Voorbereiding op deelname aan de maatschappij
met elkaar in balans
Onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling tot flexibele, verantwoordelijke en sociale burgers
Onderwijs bereidt voor op permanent leren
Uitgangspunt
De samenleving blijft veranderen
De invloed van ICT
Beroepen in verandering
Werkwijze
Brede maatschappelijke dialoog
adviesdocumenten, whitepapers, surveys, berichten, verslagen, opiniestukken en -peilingen en manifesten, inspiratiesessies, onderwijsdagen en festivals.
Resultaat maatschappelijke dialoog
Kenmerken van het onderwijs van de toekomst
1.    Prikkel creativiteit en nieuwsgierigheid
2.    Omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid en over de grenzen heen kijken
3.    Kansen van de digitale wereld benutten
4.    Maatwerk en relevant
1.    Binnen en buiten bestaande kaders leren denken en werken
Oplossingen voor migratie, duurzaamheid vanuit verschillende vakgebieden
2.    Deelnemen aan de democratische samenleving en respect hebben voor elkaar
Culturele diversiteit, individualisering, Nederlandse waarden, rechtsstaat en sociale vaardigheden
3.    Digitaal vaardig en mediawijs
Technologische diensten en producten benutten
Digitale informatie duiden en verwerken
Omgaan met sociale media
4.    Zelfontplooiing
Emancipatie




Voorstel platform 2023
Samenhangend onderwijs: leerlingen krijgen een solide gemeenschappelijke basis, die ze op grond van hun persoonlijke capaciteiten en interesses verdiepen en verbreden
Aardig, waardig en vaardig
• werken aan hun persoonlijke ontwikkeling,
• een vaste kern van basiskennis en-vaardigheden leren,
• kennis en vaardigheden verdiepen/verbreden op basis van eigen mogelijkheden en interesses,
• vakoverstijgend leren, denken en werken
De kernen van toekomstgericht onderwijs
Aandachtspunten
Discussie
Persoonlijke ontwikkeling
Vormgegeven door het hele onderwijsaanbod heen
Het Platform gaat de komende weken graag het gesprek aan over de vraag hoe persoonsvorming gestalte kan krijgen in de inhoud van het primair en het voortgezet onderwijs.
Vaste kern van basiskennis en basisvaardigheden
Taalvaardigheid en rekenvaardigheid
Digitale vaardigheid
Maatschappelijke en sociale vaardigheid
Kennis van de wereld

Hoe bepaal je de kern van de onderwijsinhoud? Welk deel van de onderwijstijd zou aan de kern moeten worden besteed? Valt daarbij onderscheid te maken tussen het primair en het voortgezet onderwijs?
Samenhang: kennis en vaardigheden doorbreken grenzen tussen vakken
De drie domeinen aan essentiĆ«le kennis – natuur & technologie, mens & maatschappij en taal & cultuur – zullen bestaan uit interdisciplinaire thema’s die over de grenzen van de bestaande vakken heen gaan.
Welke thema’s zouden in de domeinen centraal moeten staan? Wat hoeft niet aan de orde te komen? Het Platform hoort ook graag goede voorbeelden van scholen die er al in zijn geslaagd een vakoverstijgend aanbod in te vullen.
Ruim baan voor ambitieuze verdieping en verbreding per school en per leerling
Specialisaties, praktijkprojecten, binnen en buiten school
Hoe kan de kwaliteit van de verdieping en verbreding geborgd worden, zodat de aansluiting op het vervolgonderwijs goed verloopt? Het Platform gaat erover in gesprek met het vervolgonderwijs.
Het eigenaarschap van scholen versterkt
Duidelijker omschrijven wat voor scholen verplichte en niet-verplichte leerstof is
Hoe kan de toetsing vorm krijgen? Het Platform is benieuwd of er scholen zijn die ervaring hebben met manieren om leerlingen te laten zien wat ze op school leren, ook als het gaat om het merkbare.
Niet alleen toetsen wat meetbaar
is, ook wat ‘merkbaar’ is
Nieuwe balans tussen centrale en schoolexamens
Voorwaarden
Professionalisering, lerende organisaties, contacten binnen en buiten de school


Geen opmerkingen:

Een reactie posten