Betreft het
toekomstige onderwijs op de basisschool en het voortgezet onderwijs
|
|
Opdracht voor platform
2023
|
|
Breng de drie
hoofddoelen
Kennisoverdracht
Persoonlijke ontwikkeling Voorbereiding op deelname aan de maatschappij
met elkaar in balans
|
Onderwijs draagt bij
aan de ontwikkeling tot flexibele, verantwoordelijke en sociale burgers
Onderwijs bereidt voor
op permanent leren
|
Uitgangspunt
|
|
De samenleving blijft veranderen
|
De invloed van ICT
Beroepen in
verandering
|
Werkwijze
|
|
Brede maatschappelijke
dialoog
|
adviesdocumenten, whitepapers, surveys,
berichten, verslagen, opiniestukken en -peilingen en manifesten, inspiratiesessies,
onderwijsdagen en festivals.
|
Resultaat maatschappelijke
dialoog
|
|
Kenmerken van het
onderwijs van de toekomst
|
1.
Prikkel
creativiteit en nieuwsgierigheid
2.
Omgaan
met vrijheid en verantwoordelijkheid en over de grenzen heen kijken
3.
Kansen
van de digitale wereld benutten
4.
Maatwerk
en relevant
|
1.
Binnen
en buiten bestaande kaders leren denken en werken
|
Oplossingen voor
migratie, duurzaamheid vanuit verschillende vakgebieden
|
2.
Deelnemen
aan de democratische samenleving en respect hebben voor elkaar
|
Culturele diversiteit,
individualisering, Nederlandse waarden, rechtsstaat en sociale vaardigheden
|
3.
Digitaal
vaardig en mediawijs
|
Technologische diensten
en producten benutten
Digitale informatie
duiden en verwerken
Omgaan met sociale
media
|
4.
Zelfontplooiing
|
Emancipatie
|
Voorstel platform 2023
|
||
Samenhangend onderwijs: leerlingen krijgen
een solide gemeenschappelijke basis, die ze op grond van hun persoonlijke capaciteiten
en interesses verdiepen en verbreden
Aardig, waardig en vaardig
|
• werken aan hun persoonlijke ontwikkeling,
• een vaste kern van basiskennis en-vaardigheden
leren,
• kennis en vaardigheden verdiepen/verbreden
op basis van eigen mogelijkheden en interesses,
• vakoverstijgend leren, denken en
werken
|
|
De kernen van toekomstgericht
onderwijs
|
Aandachtspunten
|
Discussie
|
Persoonlijke ontwikkeling
|
Vormgegeven door het
hele onderwijsaanbod heen
|
Het
Platform gaat de komende weken graag het gesprek aan over de vraag hoe
persoonsvorming gestalte kan krijgen in de inhoud van het primair en het
voortgezet onderwijs.
|
Vaste kern van basiskennis en basisvaardigheden
|
Taalvaardigheid en
rekenvaardigheid
Digitale vaardigheid
Maatschappelijke en
sociale vaardigheid
Kennis van de wereld
|
Hoe
bepaal je de kern van de onderwijsinhoud? Welk deel van de onderwijstijd zou
aan de kern moeten worden besteed? Valt daarbij onderscheid te maken tussen
het primair en het voortgezet onderwijs?
|
Samenhang: kennis en vaardigheden
doorbreken grenzen tussen vakken
|
De drie domeinen aan essentiƫle
kennis – natuur & technologie, mens & maatschappij en taal & cultuur
– zullen bestaan uit interdisciplinaire thema’s die over de grenzen van de
bestaande vakken heen gaan.
|
Welke
thema’s zouden in de domeinen centraal moeten staan? Wat hoeft niet aan de
orde te komen? Het Platform hoort ook graag goede voorbeelden van scholen die
er al in zijn geslaagd een vakoverstijgend aanbod in te vullen.
|
Ruim baan voor ambitieuze verdieping
en verbreding per school en per leerling
|
Specialisaties, praktijkprojecten,
binnen en buiten school
|
Hoe kan de
kwaliteit van de verdieping en verbreding geborgd worden, zodat de
aansluiting op het vervolgonderwijs goed verloopt? Het Platform gaat erover
in gesprek met het vervolgonderwijs.
|
Het eigenaarschap van scholen versterkt
|
Duidelijker omschrijven wat voor
scholen verplichte en niet-verplichte leerstof is
|
Hoe kan de
toetsing vorm krijgen? Het Platform is benieuwd of er scholen zijn die
ervaring hebben met manieren om leerlingen te laten zien wat ze op school
leren, ook als het gaat om het merkbare.
|
Niet alleen toetsen wat meetbaar
is, ook wat ‘merkbaar’ is
|
Nieuwe balans tussen centrale en
schoolexamens
|
|
Voorwaarden
|
Professionalisering, lerende organisaties,
contacten binnen en buiten de school
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten